Від прадавнини до модерної доби: Виставка скульптури та кераміки з України

Галина Клід

У жовтні Торонто вперше зустрілося з українським скульптором Михайлом Горловим (нар. 1952 р.). Виставка його творів у бронзі та камені відбулася у галереї Канадсько-Української Мистецької Фундації (КУМФ) 12-21 жовтня. А 2-4 листопада відбудеться – в Едмонтоні, у приміщенні Українсько-Канадського Архіву та Музею.

 Михайло Горловий як мистець та особистість – це явище самобутнє під кількома оглядами. Висока технічна майстерність творчости тісно переплітається у нього з тим, що я називаю глибокою природною  українськістю.

 Становлення

 Почавши навчання у Київському художньому інституті в 1986 р., Михайло приніс із собою до класу більше, ніж бажання бути скульптором. Він приніс високу національну свідомість українця та небайдужість до того, що діється навколо нього. Він був активістом Народного Руху України і Товариства “Просвіта”. Його знали на вулицях Києва як учасника гарячих дискусій про мову та її статус в Україні. В інституті йому було приклеєно ярлик “націоналіст”, і за дружбу з ним погрожували виключити з інституту.

Ця українськість – гордість і біль Горлового. Це не тільки  суперечки до зриву голосу за відстоювання статусу української мови. Це не тільки зневага до нього як українця, яку він відчував студентом від деяких викладачів та студентів або на вулицях Києва, де його обзивали селюком та націоналістом. Це не тільки біль у серці від того, як при тобі шматують і топчуть ногами український прапор. Це також залякування і погрози. Були і жорстокі побиття.

У часи, коли багато українців боялися ототожнювати себе з іменами репресованих, Михайло Горловий виготовив дубові хрести на могили Василя Стуса, Олекси Тихого і Юрія Литвина. Він – співавтор пам’ятника жертвам Голодомору на Київщині, автор багатьох погрудь та меморіальних дощок репресованих чи напівзабутих письменників та історичних осіб. Обдарованого талантами скульптора та поета, Михайла добре знають як людину щедрої душі. У скрутні часи для багатьох місцевих влад, коли не було чим заплатити йому, Михайло просто дарував свої праці, хоч кошт виливки скульптур був чималий, не кажучи про його власний час та працю. Але для нього було важливішим те, що буде вшановано ще одне ім’я репресованої людини, ще одна свічка загориться у вічну пам’ять кращих синів і дочок України, яких було знищено страшним режимом.

Мистецтво та ідентичність

Ми любимо оточувати себе речами для різних вимірів наших потреб. Одні речі – необхідні, щоб жити. Інші – для вигоди й зручности. Треті купуються просто так, тому що були на випродажі. Ще один вимір – і чи не найскладніший – це потреба естетична. І це те, що ми називаємо літературою, поезією, музикою і мистецтвом.

Усі ці речі або об’єкти, якими ми оточуємо себе, як і те, що ми пам’ятаємо – чітко чи розмито, крізь особисті та соціальні дискурси, – складають  химерне мереживо нашої самобутности, або індивідуальности – того, хто ми є і що ми є. Формують нашу ідентичність.

 Ідентичність Михайла Горлового набирала форми на горбах і пагорбах рідних місць, де він збирав черепки прадавньої Трипільської культури. Вона набирала форми у суперечках за статус української мови, сильнішала після образ та фізичного насильства. Ідентичність мистця та особистости Михайла – нероздільні.

 Ідентичність мистця диктує і його творчі зацікавлення. Значна частина праць Михайла присвячена минулому та прадавній історії України. У них, зокрема,  простежуються кілька впливів, коріння яких беруть від Трипільської та Скитської культур, примітивістичні конструкції яких демонструють досконалі взірці та карбування, а їхня містика надихає скульптора. Ці впливи спрямовують скульптора на створення цілої низки праць, в яких поєднуються стародавні концепції із сучасними формами.

 Окрім праісторії, палітра натхнення для творчости скульптора включає теми сучасности, зокрема, болю чорнобильської теми чи афганської війни, куди було втягнуто синів України, та пошуки абстрактного вираження творчих задумів, які виливаються вишуканим модернізмом лінії та форми. Михайла неодноразово запрошували на міжнародні конкурси в Ліван, де він створив там кілька стилізованих скульптур на українські теми.

 Працює скульптор з різними матеріалами: камінь, глина, дерево, але саме майстерність перетворення бронзи в естетичну та функціональну форму – чи не найважчого для обробки матеріалу – викликає у його глядачів шанобливе захоплення.

Праця з бронзою – не для всіх. Вона складніша, ніж праця з глиною або деревом. Окрім творчого задуму та композиції, потрібна ще копітка праця з шліфування металу до того стану, коли скульптура ніби виривається із покровів грубого металу, прагне вирватися із дбайливих рук майстра, “оживає” і переходить у стан вічного, випромінюючи мерехтливе сяйво відшліфованого металу.

Праці Михайла не залишають людину байдужою. Крім цікавої тематики своїх творів, він досягнув надзвичайної майстерности технічної обробки, органічно відчуваючи текстуру матеріалу, з якого зроблена скульптура. Його праці беруть початок від форми людської фігури, але потім ідуть далі її традиційної форми. Скульптор уникає банальности передбачування глядача і приводить нас до довершеної пластики – дослідження матеріалу, лінії, форми, часу і розуміння краси.

Усе свідоме життя Михайло ніби під’єднаний невидимим зв’язком  до багатої жили стародавньої української цивілізації. Це дало йому змогу виробити око на прості, але вишукані форми. Ця простота ліній і форм скульптур поєднується  із глибиною закладеної в кожній праці думки, складністю образів та сакральністю змісту. Вони, на перший погляд, такі знайомо-відомі, але водночас – збуджуючі, спонукають до роздумів. Багато з них модерні, але то тут, то там нас вражає несподіваний проблиск стародавньої культури. Ми впізнаємо обриси та форми його скульптур як щось таке, що нам було давним-давно знайоме – і раптово спиняємось від гострого усвідомлення, що ми ототожнюємо себе з цими образами. Більше того: що ця здатність розпізнавання нам дісталася у спадок від такого давнього минулого. Оживає зв’язок віків. І нитка причетности до стародавнього роду не переривається...

Мистецтво скульптури, для його шанувальників, може втілювати надзвичайну красу ліній, вишуканість, естетичність та певне значення. Витончена скульптурна праця передає нам любов мистця до духовности та форми. Успіх скульптора у створенні гармонійно-збалансованого і цілісного твору залежить не тільки від його чи її таланту та професійних умінь. Ще як тільки художник виношує думку про майбутню працю, а пізніше втілює її у формі,  естетичні міркування взаємодіють з вимогами матеріалу, і успіх тієї чи іншої праці залежить від того, чи цим вимогам була віддана належна увага художника. Творчість скульптора мусить віддзеркалювати постійний і помітний рівень цікавих задумів та уваги, яких докладає художник. Майстерна праця може викликати вдячне зрозуміння в одних чи допитливість в інших і постукати у вікно духовности особистости, заохочуючи піти далі, поза рамки щоденного існування.

Скульптури Михайла Горлового знаходяться у приватних та державних збірках України, Канади, Австралії, Лівану, Іспанії, Франції, Австрії, Польщі, Сірії та ін. Його праці включені в багато мистецьких каталогів та журналів.

На виставці в Торонто було представлено 23 праці  Михайла Горлового.

Яблуко від яблуні.., або
Дочка йде слідами батька.
Леся Горлова, керамістка

Разом з батьком у виставці бере участь донька Михайла, Леся Горлова (нар. 1981 р.). Леся – керамістка, працює в українсько-історичній тематиці, що охоплює  Трипільську та Скитську культури, народне мистецтво різних періодів. Окрім скульптурної пластики, вона також працює з гончарним колом, у графіці та живописі.

Леся Горлова закінчила з відзнакою Київський державний інститут декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імени Михайла Бойчука, факультет художньої кераміки, за спеціальністю “Художник декоративно-прикладного мистецтва” (у 2005 р.). З 1996 року активно бере участь у всеукраїнських виставках, має дві персональні виставки. Вона є дипломанткою кількох конкурсів та стипендіаткою 2002 р. мера Києва О. Омельченка (за особистий творчий внесок у розвиток Києва). Її праці є в колекціях музеїв України, також у приватних колекціях України та зарубіжжя. На виставці Леся Горлова представляє 22 праці.

Виставка скульптури Михайла Горлового та кераміки Лесі Горлової  відбудеться 2-4 листопада в Едмонтоні за адресою:

Ukrainian Canadian Archives and Museum of Alberta (UCAMA)

9543 - 110 AVE
Edmonton AB  T5H 1H3
Phone: (780) 424-7580;
Fax: (780) 420-0562